U bent hier: PERS » nieuwsberichten » WELKE INNOVATIEVE PRODUCTEN LIGGEN MORGEN OP UW BORD?

Nieuwsberichten

WELKE INNOVATIEVE PRODUCTEN LIGGEN MORGEN OP UW BORD?

WELKE INNOVATIEVE PRODUCTEN LIGGEN MORGEN OP UW BORD? Wedstrijd Gouden Tavola bekroont de firma’s Sopraco, Bleuzé-Interfood en R&D Food Revolution

Nieuwe smaken, verrassende productcombinaties, andere toepassingen, originele gebruiksmomenten… De wedstrijd Gouden Tavola bekroont de beste innovaties in voeding en bepaalt mee wat morgen op het bord of in het glas van de consument komt.

Deze wedstrijd wordt georganiseerd naar aanleiding van Tavola, vakbeurs van de fijne en verse voeding, die sinds 1982 elke 2 jaar in Kortrijk Xpo plaatsvindt. Anno 2016 worden opnieuw 17.000 professionelen uit de retail, groothandel, speciaalzaken en cateringorganisaties uit meer dan 30 landen verwacht op Tavola – de mooiste voedingsbeurs van het Europese vasteland.

STRENGE SELECTIE met 2 juryrondes
De wedstrijd Gouden Tavola verloopt in 2 etappes. In eerste instantie beoordelen 3 verschillende aankopers het aspect innovatie op basis van een argumentatie en een productstaal. Daarna volgt een grondige jurering met tasting waarbij alle facetten van het product of concept nauwgezet worden geëvalueerd. Voor deze editie werden 107 producten ingezonden door 67 verschillende producenten. Na de eerste screening mochten 50 producten verder meedingen naar de felbegeerde Gouden Tavola.

De finale jury bestaat uit aankopers, verantwoordelijken uit de gastronomie, reclamewereld, product- en merkontwikkeling en leden van de vakpers. Voor de finale jurering 2016 mocht Tavola een beroep doen op het professionele oordeel en de enthousiaste medewerking van: Thierry Cattoir - Remarkable & STIMA, Peter Coucquyt - Foodpairing, Michiel De Bruyn – Belgocatering; Filip De Buck - Huis Van Wonterghem, Anthony de Rooij - Sligro, Sosthenes Dekeyzer - Slagerij Aula, Klaas Fremaut - Focus Advertising, Peter Hoeks - ISPC, Michel Jenquin - Colruyt, Jan Prinsen - Belgian Fresh Food Institute, Nicolas Ramon - Rob The Gourmets’ Market, Alexandre Terlinden - Delitraiteur, Joost Van Opdorp - Storecheck, Stefan Van Rompaey - Retail Detail, Patrick Verhamme - Delhaize Belgium, Robert Wickerhoff – Wickerhoff, Alexis Wyngaerden - Carrefour Belgium.

Zij bepalen in 4 rubrieken de winnaar van de Gouden Tavola en 2 genomineerden. Niet enkel smaak is hierbij bepalend ; ook onder meer criteria zoals innovatie, verpakking, marketing, milieuvriendelijkheid en duurzaamheid spelen een rol tijdens de jurering.

4 CATEGORIEËN
Voeding komt via verschillende kanalen op ons bord terecht. De criteria voor vernieuwing zijn verschillend volgens het kanaal waarbinnen het product verkocht wordt. Een supermarkt hanteert andere criteria dan bvb een delicatessenzaak of een cateringbedrijf. De Gouden Tavola houdt hier rekening mee en deelt de wedstrijd op in 4 verschillende categorieën.

12 LAUREATEN: 4 winnaars en 8 genomineerden
Binnenkort mag de consument enkele sterke nieuwe producten verwachten. De 12 laureaten zijn schitterende producten die via verschillende kanalen de consument zullen bereiken. Afhankelijk van de trofee die ze behaalden, is dat in de delicatessenzaak (Gouden Tavola Delicatessen) of in zelfbediening in de supermarkt (Gouden Tavola Retail). Daarnaast is er ook nog een aanbod van producten die kant-en-klaar is en verkocht wordt, of nog bereid of verder bewerkt wordt in het foodservice kanaal (Gouden Tavola Foodservice) en producten die in traditionele bediening worden aangeboden, bvb bij de slager, traiteur of aan de koeltoonbank in de supermarkt (Gouden Tavola Traiteur).

Alle producten die de tweede juryronde bereikten, worden tentoongesteld in de centrale Rambla en vormen voor de bezoekers een perfecte uitvalsbasis om de beste nieuwigheden van Tavola te ontdekken. In hal 5 worden de 3 beste producten uit elke rubriek voorgesteld en kunnen de bezoekers deze proeven. Bezoekers van de vakbeurs kunnen hun stem uitbrengen op één van de 12 bekroonde producten. Het product met de hoogste waardering vanwege de bezoekers ontvangt na afloop van Tavola 2016 de Gouden Tavola Publieksprijs.

De winnaars van de Gouden Tavola 2016 zijn:

Winnaar Gouden Tavola Retail 2016: Kalfsspek van Sopraco

In het kader van een bewuster voedingspatroon van consumenten werd eind 2015 gezouten en gerookt kalfsspek gelanceerd onder het merk Paul’s Meat. Moderne verpakking, fijn kalfsvlees, gezondere vetten, een lager zoutgehalte, lichter verteerbaar, magerder én met de traditionele smaak van spek. Het kalfsvlees komt van kalveren die allemaal in eigen beheer gemest worden in de Belgische Kempen, de diervoeders komen uit de eigen fabriek en het slachten en verdere vleesverwerking gebeurd in eigen beheer. Een 100% tracering en herkomst garantie wordt geboden.  Na een rijpingsperiode wordt het spek gevormd en gerookt op beukenhout. Het product wordt verpakt in 2 vormen: gesneden op 100 gram en lardons (spekreepjes) 200 gram. Een extra voordeel van het kalfsspek is dat iedereen die geen varkensvlees mag en/of wil eten nu wel kan genieten van de (h)eerlijke smaak van spek.

Meer info: Sopraco, Geel – stand 6111
Tel +32 (0)14 584 511 – www.sopraco.eu

1e nominatie Gouden Tavola Retail 2016: Flower Sprout® van BelOrta

De Flower Sprout®  is een kruising tussen spruitjes en boerenkool. Deze groen-paarse minikooltjes worden gekenmerkt door krullerige blaadjes en een knapperige beet. In vergelijking met de traditionele spruitjes heeft de Flower Sprout® een veel zachtere smaak en een frivoler uitzicht. De paarse nerven en wufte donkergroene bladeren maken deze groente een lust voor het oog. Deze nieuwe groente is uitermate geschikt voor wokgerechten. Flower Sprouts® zijn eveneens te catalogeren onder de noemer superfoods. Ze zijn namelijk perfect te gebruiken in smoothies.

Meer info: BelOrta, Sint-Katelijne-Waver – stand 132
Tel +32 (0)15 551 111 – www.belorta.be

2e nominatie Gouden Tavola Retail 2016: Duo Snack van Nikita

Duo Snack is een verse, lichte snack of tussendoortje op basis van een yoghurt en een graanproduct. Het is gezond en aangenaam door de 2 laagjes: bovenaan een taboulé, quinoa of quinori en onderaan frisse yoghurt, en dit afgewerkt met een zoete topping.

Nikita biedt 3 soorten aan: Taboulé Tropical met kokosyoghurt, Quinoa Cranberry met kokosyoghurt, Quinoa & rijst met Griekse yoghurt.

Meer info: Nikita, Herk de Stad – stand 202
Tel +32(0)13 55 31 18 – www.nikita.be

Winnaar Gouden Tavola Delicatessen 2016: Shrubs by Ediks van Bleuzé-Interfood

Shrubs by Ediks is een fruit azijnsiroop op basis van 100 % natuurlijke grondstoffen zonder de toevoeging van geur, kleur en smaakstoffen. Shrubs is vrij van kunstmatige toevoegingen en bevat enkel suikers afkomstig uit de natuurlijke vrucht. Shrubs fruit azijnsiroop kan als basis dienen voor een frisse drank en kan als natuurlijke smaakmaker worden toegepast in dranken en cocktails of als onderdeel van een dessert of culinair gerecht. Shrubs is een perfect alternatief voor gezoete frisdranken en toont dat een 100% natuurlijk product naast verantwoord en duurzaam ook erg lekker kan zijn.

Meer info: Bleuzé-Interfood, Kontich - stand 184
Tel +32 (0)3 450 93 11 – www.bleuze.be

1e nominatie Gouden Tavola Delicatessen 2016: “We Love Biscuits’ Collection” van Didess

Naar aanleiding van hun 20 jarig  bestaan heeft Didess nieuwe koekjes gecreëerd: de ‘We Love Biscuits’ Collection.

Het unieke aan deze exclusieve koekjes is dat ze ultra licht zijn ( 130 gr = +-120 stuks). De koekjes zijn gemaakt van friands beslag, met echte boter, amandelspijs en scharreleieren. Ze zijn beschikbaar in de smaken framboos, pistache, chocolade, amandel. Heerlijk bij koffie en thee, maar ook erg leuk als decoratie van desserts.

Meer info: Didess, Lille – stand 135
Tel +32 (0)14 55 35 20 – www.didess.be

2e nominatie Gouden Tavola Delicatessen 2016: Stoemp Krokant van Altoni Kelderman

Onze samenleving verandert, gebruiken veranderen, de consumentenbehoefte en de relatie met ons voedsel verandert. En in een snel tempo. Vroeger had voedsel een functionele rol. Inmiddels is food hot en heeft het een emotionele lading gekregen. Innovaties in food zijn veelal inventief maar vaak ook over gecompliceerd. Tijd om terug te keren naar de essentie van ons voedsel. Simpel, eerlijk en met een duidelijke boodschap waarbij een individueel ingrediënt centraal staat. De aardappel is al honderden jaren het middelpunt van ons voedingspatroon.‘Stoemp Krokant’ plaatst deze prachtige grondstof in het zonnetje. Het zijn krokante, met stoemp gevulde aardappelballetjes, verkrijgbaar in een aantal variaties, variërend van bintje pastinaak tot truffelaardappel met shiitake. Minder vlees en meer groenten, dat is de missie. Met Stoemp Krokant presenteren we Belgische Stoemp op vernieuwende wijze. Power to the Pieper!

Meer info: Altoni Kelderman, Schoten – stand 4109
Tel +32 (0)3 685 24 52 - www.altoni.be & www.kelderman.be

Winnaar Gouden Tavola Foodservice 2016: Cocktail Foam van R&D Food Revolution

Mensen zijn dol op drankjes met schuim. Denk maar aan een frisse pint met een heerlijke 'kraag' fijn schuim, of aan een cappuccino met opgeklopt melkschuim. Wij missen deze sensatie in de wereld van de cocktails.

Dit is nu wel beschikbaar in een eindeloos gamma Cocktail Foams op basis van de nieuwste smaakcombinaties: limoen, koriander, yuzu, komkommer, maar ook op basis van bekende dranksoorten zoals Rum, Gin, Sangria, Wodka, Cointreau, Tequila en Pina Colada. Cocktail Foam kunt u koud op uw cocktail spuiten, maar voor een spectaculair, warm-koud mondgevoel is het nog spannender om het schuim lauwwarm te serveren. U verwarmt de bus dan het beste au bain marie op 50°C

Meer info: R&D Food Revolution, Gierle – stand 135
Tel +32 (0) 14 55 35 20 – www.rdfoodrevolution.com

1e nominatie Gouden Tavola Foodservice 2016: Bladerdeegvellen met printmotief, diepgevroren van Bladerdeeg Vanmarcke

Een verrassend product zijn de bladerdeegvellen met creatief printmotief. Via bakpapier (transfer methode) wordt een print overgebracht op bladerdeeg. Deze techniek – bekend uit de chocolade wereld – biedt cateraars tal van mogelijkheden om bladerdeeg een unieke print mee te geven. De mogelijkheden zijn uiterst divers: logo bedrijf, thema seizoen, accent gerecht, etc  …en zorgen voor een uniek visueel effect na het bakken.

Meer info: Bladerdeeg Vanmarcke, Kuurne – stand 1152
Tel +32 (0)56 71 55 02 - www.bladerdeeg-vanmarcke.be

2e nominatie Gouden Tavola Foodservice 2016: Beuling terrine met Tong van De Laet & Van Haver

Bloedworst: een eenvoudig gerecht naar een hoger niveau getild. Zo kan de je culinaire bloedworst terrine best omschrijven.

Het product kan mooi versneden worden in plakjes van 2 cm om nadien te bakken.

Ideaal als voorgerecht of side bij een hoofdgerecht en te combineren met bospaddestoelen, coquilles, foie gras. Op een hoofdschotel als gezel bij wild, varkenswangen of zwezerik.

Meer info: De Laet & Van Haver, Hove – stand 6129
Tel +32 (0)3 455 26 74 – www.delaet-vanhaver.com

Winnaar Gouden Tavola Traiteur 2016: Pickles van R&D Food Revolution

Pickles …dat is toch dat gele potje met zure augurken en bloemkool…? Inderdaad dat is de basis van de nieuwe Pickles crème van R&D Food Revolution. Maar in plaats van het gele potje zijn ze nu in alle kleuren en smaken te verkrijgen. We hebben op onze bekende Belgische Pickles de know-how van Albert Adrià losgelaten en komen tot een verbluffend lekker en origineel product. Albert Adrià heeft de typische wereldsmaken en kruiden van zijn diverse restaurants in onze originele Belgische recepten verwerkt, vandaar dat we de verschillende smaken ook noemen naar de namen van Albert’s restaurants: Pickles “Pakta”, Pickles “Tickets”, Pickles ”Bodega 1900”, Pickles “No Viejo” en Pickles” Hoja Santa”. Kortom: nieuwe smaaksensaties voor Chefs ! Deze picklescrème kan op diverse manieren gebruikt of verwerkt worden. Rechtstreeks uit de pot als dipsaus, als crème op Tasty Bites of in combinatie met krokant gebakken groentevellen  Ook zijn de pickles zeer geschikt om uw gerechten te verrijken met smaakbommetjes of om mayonaise op smaak te brengen.

Meer info: R&D Food Revolution, Gierle (B) – stand 135
Tel +32 (0) 14 55 35 20 – www.rdfoodrevolution.com

1e nominatie Gouden Tavola Traiteur 2016: Kipcakes van Chicken Masters of Belgium

Een aloud bekende Engelse klassieker verwerkt in een fris nieuw jasje: de kipcake.
Het siliconen cupcake vormpje wordt opgevuld met een farce van 100% kippengehakt verrijkt met een mengeling van frisse groentjes afgewerkt met verschillende purees en hun garnituur. De cupcakes zelf zijn voorgegaard voor extra gebruiksgemak. De consument heeft verschillende bereidingswijzen: in de oven of microgolf. Er zijn 3 smaken: Kipcake wortel, Kipcake kaas, Kipcake spinazie.

Meer info: Chicken Masters of Belgium – stand: 4146
Tel +32 (0)9 381 54 81 – www.chickenmasters.be

2e nominatie Gouden Tavola Traiteur 2016: Dolce Zero van De Laet & Van Haver

Een eigenzinnige kijk op carpaccio met een toets van praline en koffie. Ideaal te combineren bij een ganzenleverterrine of gebakken ganzenlever. Voor de andersdenkende chef een uitdaging om te serveren bij dessert of koffie. Sommigen matchen reeds met succes dit vlees met chocolade!

Meer info: De Laet & Van Haver, Hove (B) – standnr. 6129
tel: +32 (0) 3 455 26 74– www.delaet-vanhaver.com

Tavola 2016: vakbeurs van de fijne en verse voeding

Zondag 13, maandag 14 en dinsdag 15 maart 2016